BIJ WONEN MIDDEN-DELFLAND KAN IK MIJN SOCIALE EI KWIJT

Sinds mei werkt Anita de Bruin bij Wonen Midden-Delfland als wijkbeheerder. Ze is het eerste aanspreekpunt in de wijk als huurders ergens tegen aanlopen. In haar nieuwe functie hoopt Anita “een steentje bij te dragen om deze landelijke omgeving zo goed mogelijk schoon, heel, veilig, gemotiveerd en groener te maken.”

Hiervoor werkte Anita in de ambulante hulpverlening, maar, vertelt ze: “Werken in de zorg stopt nooit. Thuis vroeg om meer rust en stabiliteit en hier heb ik dat.” Bij Wonen Midden-Delfland kan ze, zoals ze zelf zegt, haar sociale ei kwijt. Er komt veel op haar af, waar ze eerder nooit mee te maken had, zoals beleidskwesties. En anders dan in haar vorige baan, is ze niet langer haar eigen kapitein, maar is ze afhankelijk van meer mensen. Dat was even wennen.

In 2022 was Anita aanwezig op een netwerkevent over leefbaarheid, georganiseerd door Corporaties in Beweging. Daar konden zij en de wijkbeheerders van andere corporaties kennis met elkaar delen en ervaringen uitwisselen. Leefbaarheid is voor Anita een belangrijk thema: “In harmonie met elkaar leven, daar stuur ik op aan. We zijn niet alleen van de stenen en de tuinen.”

Anita en haar collega’s bepalen gezamenlijk welke meldingen over sociaal beheer naar haar kunnen. Er wordt beoordeeld welke melding acuut is en met welke eigenaardigheden rekening gehouden moet worden. “Soms ga ik er meteen op af, ik ben heel flexibel. Sommige dingen kunnen we gelijk oppakken en oplossen, sommige dingen moeten doorgezet worden naar een andere afdeling of een ander bedrijf zoals Buurtbemiddeling. Binnen het team wonen streven we naar een zo vlot mogelijke afwikkeling van de gemelde problemen of klachten.”

De wijkbeheerder is het gezicht van de woningcorporatie en zoveel mogelijk aanwezig in de wijk. Anita wil laagdrempelig zijn: “Als ik eenmaal binnen ben geweest, nodig ik huurders uit mij te bellen als er iets is. Ik kan niet alles zelf oplossen, maar ik neem wel alles serieus en kan mensen doorverwijzen naar de juiste collega of instantie.”

Ons volledig Jaarverslag 2022 kunt u hier lezen.